Hoogsensitiviteit

 

Hoogsensitiviteit oftewel HSP.  Je hoort er veel over de laatste tijd. 

 

Een hoogsensitief persoon of hsp is een term uit de psychologie die in 1996 werd geïntroduceerd door de Amerikaanse psychologe dr. Elaine N. Aron en staat voor highly sensitive person, oftewel 'zeer gevoelig persoon'. Ongeveer een op de vijf mensen is hoogsensitief. Ze hebben een aangeboren sensitiviteit voor omgevingsprikkels. Ze ervaren meer en intenser dan anderen, en de verwerking ervan is anders en nauwkeuriger: er is meer tijd nodig om de prikkels te verwerken en ervan te herstellen. 

 

Vaak wordt hoogsensitiviteit verkeerd geïnterpreteerd als een stoornis, terwijl het een normaal verschijnsel is en eerder als een eigenschap gezien kan worden. Een eigenschap die mooie maar ook lastige kanten heeft. 

 

Want wat als de drukke wereld om je heen je soms overweldigt?   

 

Hoogsensitieve personen zijn over het algemeen stressgevoeliger dan anderen. Omdat het zenuwselsel gevoeliger is, raken de zintuigen sneller overprikkeld.  

 

Geluiden, een drukke agenda, woon-werkverkeer, te weinig tijd om op te laden. Dit kan je een opgejaagd en gestresst gevoel geven. Het gevoel dat je geleefd wordt. Je wilt je terugtrekken na drukte, emotionele gebeurtenissen maar vaak ook na een positieve activiteit, zoals een gezellige dag of avond met vrienden of familie. 

 

Anderen begrijpen soms niet goed waarom je zoveel 'tijd voor jezelf' nodig hebt. Dit is heel normaal. Als hsp pik je gedurende de dag enorm veel prikkels op.  Omdat er veel meer binenkomt heb je ook meer tijd en ruimte nodig om al deze prikkels te verwerken.

 

Daarnaast sta je als hsp vaak volledig 'open'. Als een spons trek je emoties en energie van anderen om je heen aan. Dit is een van de krachten en tegelijkertijd ook de valkuil van een hoogsensitief persoon. Omdat je anderen zo goed aanvoelt kan het lastig zijn om je eigen grenzen te voelen en te duiden. Wat is van jou en wat is van de ander? Na een dag met veel mensen, emoties en prikkels kun je je helemaal uitgeput en gestresst voelen. 

 

Gelukkig zijn er genoeg manieren om je hiervoor af te schermen en beter om te kunnen gaan met overprikkeling.

Juist voor hoogsensitieven is het van belang goed naar de signalen van het lichaam te luisteren.  

 

Hoogsensitiveit is een mooie eigenschap. Juist omdat je zo gevoelig bent, ben je zeer empathisch en voel je sferen en emoties van anderen snel aan. Hierdoor kun je je goed aanpassen aan mensen en situaties.

Daarnaast is je intuitie zeer goed ontwikkeld wat in je voordeel kan werken. 

 

Heb jij het vermoeden dat je hoogsensitief bent en wil je daar beter mee leren omgaan? 

 

Ik leer je om met praktische bruikbare tips je gevoeligheid te (h)erkennen en hierin een balans te creëren.  

Maak van je gevoeligheid je kracht!