HSP (hoogsensitiviteit)


Ongeveer één op de vijf mensen is hoogsensitief. Een hoogsensitief of hooggevoelig persoon (HSP) is een term uit de psychologie die in 1996 werd geïntroduceerd door de Amerikaanse psychologe dr. Elaine N. Aron en staat voor Highly Sensitive Person, oftewel 'zeer gevoelig persoon'.

 

HSP hebben een aangeboren sensitiviteit voor prikkels (omgeving en zintuigen). Hierdoor ervaren HSP gevoelens en gebeurtenissen intenser dan anderen. De verwerking ervan is anders en nauwkeuriger: er is meer tijd nodig om de prikkels te verwerken en ervan te herstellen. HSP zijn als het ware uitgerust met een wat verfijndere apparatuur (zenuwstelsel) wat voor- én nadelen heeft. HSP kunnen intens genieten van alles wat ze raakt en hun zintuigen prikkelt, zoals de liefde, muziek, natuur, kunst, films, lekker eten etc.. Maar de keerzijde van deze gevoeligheid is dat negatieve gebeutenissen, stress, verdriet, boosheid en andere emoties ook dieper en heftiger worden ervaren. Voor een HSP is het erg belangrijk dat er betekenis en waarde zit in de dingen die zij doen en meemaken. 

 

Vaak wordt hoogsensitiviteit gezien als een eigenschap met vooral nadelen, terwijl het ook een eigenschap is, die als je er goed mee leert omgaan, een mooi instrument kan worden die je leven in balans houdt en verrijkt! 

 

Van klacht naar kracht

Hoogsensitieve personen zijn over het algemeen stressgevoeliger dan anderen. Omdat het zenuwselsel gevoeliger is, raken de zintuigen sneller overprikkeld.  

 

Geluiden, een drukke agenda, woon-werkverkeer, te weinig tijd om op te laden. Dit kan je een opgejaagd en gestresst gevoel geven. Het gevoel dat je geleefd wordt. Je wilt je terugtrekken na drukte, emotionele gebeurtenissen maar vaak ook na een positieve activiteit, zoals een gezellige dag of avond met vrienden of familie. 

 

Anderen begrijpen soms niet goed waarom je zoveel 'tijd voor jezelf' nodig hebt. Dit is heel normaal. Als hsp pik je gedurende de dag enorm veel prikkels op.  Omdat er veel meer binenkomt heb je ook meer tijd en ruimte nodig om al deze prikkels te verwerken.

 

Daarnaast sta je als HSP vaak volledig 'open'. Als een spons trek je emoties en energie van anderen om je heen aan. Dit is een van de krachten en tegelijkertijd ook de valkuil van een hoogsensitief persoon. Omdat je anderen zo goed aanvoelt kan het lastig zijn om je eigen grenzen te voelen en te duiden. Wat is van jou en wat is van de ander? Na een dag met veel mensen, emoties en prikkels kun je je helemaal uitgeput en gestresst voelen. 

 

Ook heeft een HSP de neiging om te pleasen, is vaak perfectionistisch en legt de lat voor zichzelf erg hoog. Omdat je door je gevoelige 'antenne' de behoefte van een ander vaak goed aanvoelt, bestaat de neiging om teveel op de buitenwereld gericht te raken en problemen van een ander te willen oplossen. Je gaat 'redden'; iets wat aan de ene kant heel fijn voelt maar als je hierin te ver gaat, ervoor zorgt dat je over je eigen grenzen gaat en stressklachten krijgt.  

 

Gelukkig zijn er genoeg manieren om beter om te kunnen gaan met overprikkeling, goed bij jezelf te blijven en meer van binnen-buiten te leven in plaats van buiten-binnen. Juist voor hoogsensitieven is het van belang goed naar de signalen van het lichaam te luisteren. 

 

Herken jij jezelf in bovenstaande en wil je hierin begeleiding?

Ik leer jou om deze prachtige eigenschap om te zetten van klacht naar kracht. Door inzicht in jouw behoeftes en verlangens, kernwaarden en praktische bruikbare tips leer je je gevoeligheid te (h)erkennen, accepteren en balans te creëren. Thema's die aan bod komen zijn o.a. leren luisteren naar de signalen van je lichaam, naar wat jij nodig hebt, welke grenzen jij hebt en zorgen voor voldoende afwisseling tussen uitdaging, contact met anderen en ontspanning. Balans dus. Hierdoor voel je je krachtiger en ga je genieten van de jouw diepe gevoelswereld en mooie eigenschap in plaats van het als last te ervaren. Mooi toch? 

Maak van je gevoeligheid je kracht!